Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Allinge børnehus

Kort intro til Allinge Børnehus.
Allinge Børnehus er en integreret daginstitution for børn i alderen 0-5 år. 
Allinge Børnehus har til huse en ældre hyggelig bygning, beliggende på nordlandet omkranset af klipper og hav.
Vi har delt vores hus op i en vuggestue og en børnehave afdeling og vi har en fantastisk legeplads og udeområde.
Vi føler os som en del af lokalsamfundet på nordlandet og i fællesskab med vores forældre og forældreråd udvikler og skaber vi 
rammerne så børn bliver nysgerrige og får mod på livet.
Vi gør os umage, for at børn og forældre hver dag møder nærværende, imødekommende og troværdige voksne i en god atmosfære. 
Vi er et personale som har noget på hjertet, vi er faglig velfunderet og prioriterer fælles opmærksomhed omkring børnene. 

Beskrivelse af vores pædagogiske grundlag.
 "Det at være barn har en værdi i sig selv, og i Allinge Børnehus skaber vi rammerne der kan understøtte det gode børneliv for alle børn"
Det betyder at vi respekterer børnenes forskelligheder og inkluderer dette i vores pædagogiske arbejde. Vi møder børnene anerkendende og værner om deres initiativer, fantasi og nysgerrighed.
Vi ser barnet som kompetent, selvstændig, samtidig med at vi giver omsorg og udviser positive forventninger til barnet.
Vi hjælper barnet med at sætte ord på følelser og oversætter handlinger, sådan at barnet oplever sig forstået. 
Vi skaber udviklende læringsmiljøer der tager udgangspunkt i børnenes perspektiver, og vi skaber rammer der tilgodeser at alle børn har deltagelsesmulighed i fællesskabet.
Vi har en stor faglig viden og arbejder målrettet for at skabe de bedste rammer for udvikling og trivsel for alle børn. 
Legen har værdi i sig selv og er gennemgående i vores pædagogiske praksis. Vi skaber små lærings miljøer med fokus på legen, barnets interesse, undren og nysgerrighed. Her får barnet sammen med andre børn mulighed for at eksperimenterer og bruge sine emotionelle, sociale, kropslige og kognitive kompetencer. Vi ved at det er gennem deltagelse i leg at barnet afprøver og opbygger relationer, udvikler sin fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Dette understøtter vi ved at stille os til rådighed, når det er nødvendigt at indgå i legen sammen med børnene, for at støtte, guide og rammesætte, så alle børn får deltagelsesmulighed og legen udvikler sig positivt for alle børn. 
Vi fokuserer meget på pædagogisk indretning, da det fysiske miljø, indretningen, valg af tilgængeligt legetøj og atmosfæren spiller en stor rolle, for børnenes mulighed for deltagelse. 
Al leg, dannelse og læring sker i et socialt samspil med de øvrige børn og det pædagogiske personale, og vi er opmærksomme på at skabe balance mellem individ og fællesskab, sådan at vi tilgodeser det enkelte barns initiativer og aktiv deltagelse i fællesskaber. Vi vægter ligeledes processer i legen ved at børnene har materialer til fri afbenyttelse inde som ude. 
Gennem vores refleksions- og evaluerings kultur sikre vi barnets perspektiv bliver fremtrædende. Dette gør vi ved at inddrage iagttagelser, børnetegninger, videoer, børneinterviews og kollega- observation.

legestativ